Urheiluopistot edistämässä lasten ja nuorten liikunnallista elämäntapaa

KIRJOITTAJAT: V. SIVEN, A. PERÄLÄ & J. JÄRVENSIVU







Valtakunnalliset liikunnan edistämisohjelmat eli Liikkuvat-ohjelmat ovat olleet luomassa ja juurruttaneet käytänteitä kuntien liikuntasisältöihin. Tähän kokonaisuuteen kuuluvista ohjelmista etenkin Liikkuva koulu, Liikkuva varhaiskasvatus sekä viimeisimpänä Liikkuva perhe -ohjelma ovat keskittyneet lasten ja nuorten liikunnan ja liikkumisen edistämiseen. Kantavana voimana on ollut osapuolten välinen monipuolinen yhteistyö. Liikkumisen edistämisessä ovat olleet mukana niin kaupungit, kunnat, urheiluopistot, yksityiset yritykset kuin liikunnan aluejärjestöt.

Liikkuva koulu on ollut opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamista ohjelmista suunnannäyttäjä muille. Kuortaneella Liikkuvan koulun toteuttamista lähdettiin alusta asti miettimään yhteistyössä kunnan, urheiluopiston ja PLU:n (Pohjanmaan Liikunta ja Urheilu ry) kanssa. Ensimmäiset askelmerkit yhteistyöhön suunnittelimme vuonna 2016. Vuosittain hankkeessa on ollut eri teemoja, joita ovat olleet muun muassa PLU-vetoinen opettaja- ja välkkäriohjaajakoulutus, eri vuoden aikaan toteutettavat liikuntatapahtumat urheiluopiston liikuntaneuvojaopiskelijoiden ohjaamina sekä esi- ja perusopetuksen liikuntaympäristöjen ja -välineistön kehittäminen. Tällä hetkellä niin varhaiskasvatusyksiköiden kuin perusopetuksen koulujen käytettävissä olevat välineet ovat Liikkuvat-ohjelmien mahdollistaman tuen ansiosta varsin laadukkaat.

 Käytännönläheistä opiskelua

 "Urheiluopistolla on ollut ja on jatkossakin mahdollista tarjota runsaasti ohjausresursseja lasten ja nuorten liikkumisen lisäämiseen kouluyhteistyön parissa".

Yhteistyö istuu täydellisesti liikunnanohjauksen perustutkinnon liikunnan ohjaamisen ja liikuntatapahtuman järjestämisen tutkinnon osiin. Opiskelijat pääsevät kehittymään aidoissa ohjaustilanteissa ja ohjaajien suuren määrän ansiosta lasten ja nuorten on mahdollista saada normaalia henkilökohtaisempaa ohjausta ja palautetta tekemisestään.

Liikkuva koulu -hankkeen jäljiltä vuosikalenteriin on muotoutunut useita liikunnallisia tapahtumia eri-ikäisille. Alakouluikäisille järjestetään opiskelijoiden suunnittelemia ja ohjaamia touhupäiviä, joissa koululaiset pääsevät valitsemaan ja kokeilemaan uusia liikuntalajeja ja -muotoja. Lukiolaisten ahkeraa puurtamista pulpetin ääressä piristetään alkusyksyisin järjestettävällä liikuntailtapäivällä, jonka suunnittelu- ja ohjaamisvastuun opiskelijat kantavat. Toki koronapandemia on viimeisen lukuvuoden aikana pakottanut nämäkin tapahtumat toviksi odottamaan turvallista ajankohtaa. Koronasta huolimatta jotain uuttakin on viimeisen vuoden aikana kokeiltu ja hyväksi havaittu. Varhaiskasvatuksen yksiköille järjestettiin keväällä koko Kuortanetta koskeva ulkoliikuntapäivä, jossa turvavälejä ja muita turvallisuusseikkoja oli helppo huomioida opiston ulkoliikuntapaikkojen ja kangasmetsän toimittua tapahtumapaikkana.

 Laadun kehittämistä kouluttamalla

Liikkumisen iloon ja määrään voidaan vaikuttaa monin tavoin. Lasten ja nuorten parissa työskenteleville aikuisille räätälöidyt täsmäkoulutukset on yksi hyvä vaihtoehto, joissa valtakunnallisilla urheiluopistoilla on merkittävä rooli. Urheiluopistoilla on tarjolla asiantuntemusta kattavien koulutuskokonaisuuksien toteuttamiseen joko omissa tai koulutettavien tiloissa. 

Kuortaneen Urheiluopisto on ollut järjestävänä tahona esimerkiksi Etelä-Pohjanmaan ja Keski-Suomen kuntien varhaiskasvatuksen liikkumishankkeiden parissa. Yhteistyöt ovat saaneet sysäyksen kuntien halusta kehittää arjen laatua varhaiskasvatushenkilöstön osaamiseen ja innostumiseen panostamalla. Aluehallintavirastojen myöntämät avustukset liikunnallisen elämäntavan kehittämishankkeille ovat olleet merkittäviä mahdollistavia tekijöitä yhteistyön käynnistämiselle ja ajan edetessä sen kehittämiselle. Jo hakuvaiheessa on käyty keskusteluja koulutusten toteutustavoista ja sisällöistä.

"Lasten ja nuorten liikunnan tietoaines ja käytännön mallit sekä ideat ovat varhaiskasvattajien koulutusten selkäranka". 

Havainnollistavien liikuntatuokioiden lisäksi alusta asti koulutuksissa on pidetty tärkeänä myös liikuntaluotsaajiksi koulutuksen myötä nimettävien osallistujien omaa hyvinvointia. Koulutuksiin onkin sisällytetty erilaisia lajikokeiluja kuten melontaa, fatbike-pyöräilyä ja jousiammuntaa. Liikuntaluotsaajille on myös tarjottu mahdollisuutta fyysisen kunnon testaamiseen. Testien ja testipalautteen myötä moni koulutettava on saanut kimmokkeen lisätä arkiaktiivisuuttaan ja liikunnan harrastamistaan. Liikuntaluotsaajien oman hyvinvoinnin huomioimisen tavoitteena on ollut ajatus siitä, että hyvinvoiva aikuinen on aktiivinen ja innokas toimija varhaiskasvatuspäivän aikana.

 Urheiluopistot kehittämässä entisestään yhteystyöverkostoaan

Urheiluopistoilla on puitteet ja resurssit lähes kaikkiin yleisimpiin liikuntalajeihin ja -muotoihin. Urheiluopistojen, seurojen ja yhteisöjen yhdessä suunnittelemat lasten ja nuorten tutustumispäivät voisivat olla oiva lisä urheiluopistojen palvelutarjontaan. Urheiluopistojen ja paikkakunnan liikunta- ja urheiluseurojen kattava tarjonta tulisi laajasti esille tutustumispäivissä, joihin kävijät voisivat tulla vierailemaan omien aikataulujen puitteissa. Seurat ja yhteisöt pääsisivät kertomaan itsestään ja toiminnastaan niin lapsille ja nuorille kuin heidän vanhemmilleen. 

"Tällaiset päivät tutustuttaisivat toisiinsa urheiluopistojen opiskelijat ja työelämän. Paikkakunnalla olevat seurat saattaisivat löytää  ohjaajia ja valmentajia toimintansa pyörittämiseen".

Urheiluopistojen opiskelijat olisivat lisävoimavara tuoreen harrastamisen Suomen mallin toteuttamisessa. Opiskelijat voisivat ohjata lapsille ja nuorille lukuvuoden aikana toiveiden mukaisia kerhoja. Lapset pääsisivät kokeilemaan uusia liikuntalajeja ja -muotoja sekä mahdollisesti innostumaan niistä. Opiskelijoille kokonaisuus tarjoaisi käytännöllisen kokemuksen niin liikunnanohjauksen perustutkinnon liikunnan ohjaamisen, liikuntatapahtuman järjestämisen kuin yritystoiminnan suunnittelun tutkinnon osassa kehittymiseen.

Urheiluopistot ovat jo nykyisellään mukana monessa paikallisessa ja alueellisessa yhteistyössä. Idearikkain mielin ja ajatuksin toiminnan jatkuva kehittyminen on taattua jatkossakin!


KIRJOITTAJAT
  • Ville Sivén, Kuortaneen Urheiluopisto, liikunnanopettaja
  • Aku Perälä, Kuortaneen Urheiluopisto, liikunnanohjaaja
  • Jussi Järvensivu, Kuortaneen Urheiluopisto, liikuntaneuvoja

LÄHTEET
  • LIKES. 2021. Aktiivisen arjen edistämistä. Saatavilla: https://www.likes.fi/ohjelmat/
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö. 2021. Harrastamisen Suomen malli. Saatavilla: https://minedu.fi/fi/suomen-malli.
  • Opetus- ja kulttuuriministeriö. 2021. Liikunnallinen elämäntapa. Saatavilla: https://minedu.fi/liikunnan-edistaminen.



Kommentit